Multitasking är ett förlegat ord

Väl framme på jobbet börjar jag att titta i min kalender. Den är full av möten och inga inplanerade luckor. Jo förresten, en halvtimmes lunch har jag planerat. Men förberedelsetid eller efterarbetstid mellan mötena finns inte. För hur skulle jag då hinna med allt som jag vill och måste göra? Min att-göra lista är lång och jag sätter upp tighta tidsscheman för allt jag ska göra. Jag håller vad jag lovar oavsett vad det kostar mig. Jag pendlar ständigt mellan att maila, arbeta med olika arbetsuppgifter, prata med kollegor och svara i telefon. Nästan på samma gång och allt ska gå snabbt och effektivt. Så kunde mina arbetsdagar se ut förut.

Men det jag inte visste var att vår hjärna är biologiskt uppbyggd för att fokusera på en sak i taget. Forskning i neuropsykologin har visat att när vårt fokus ständigt hoppar fram och tillbaka mellan olika uppgifter, mail, telefon och sociala medier så kan det resultera i en kognitiv överbelastning som kan trötta ut vår hjärna. Istället blir vi ineffektiva och uppgifterna tar helt enkelt längre tid att genomföra.

Idag har vi blivit sämre på att fokusera långa stunder. Både omedvetet och medvetet avbryts vårt fokus många gånger om dagen av yttre påfrestningar. Det informationsflöde som ett barn tar emot på en vecka idag motsvarar vad en individ fick i hela sitt liv på stenåldern. Vår biologiska hjärna är en “gammal” hjärna och har samma förmåga som när vi levde ett liv som jägare och samlare och de intryck de hade då.

Ordet “multitasking” borde vara ett förlegat ord och inte längre ha den status som den har haft

Att lära dig fokusera och vara närvarande i det du gör ger effektivitet. Mindfulness kan vara ett exempel på verktyg där forskarna sett att du tränar upp denna förmåga.

Öka din medvetenhet om stress…

…och bli mer HÅLLBAR! Häromdagen såg jag den nuvarande Lindex reklamen som visar hur kvinnan i filmen ska vara perfekt i allt hon tar sig för. Den slutar på ett ungefär hitta dig själv och bli “sustainable”=hållbar. Detta har varit min egen inriktning det senaste halvåret. Det här är nämligen dagen, som för precis ett år sedan mitt liv bokstavligt talat vändes upp och ner. Meningen “gå in i väggen” eller utbränd var inte längre oförståelig eller icke-existerande, istället tillhörde jag nu en stor grupp människor som har varit igenom precis det samma. Nu ett år senare har jag fått tillbaka mitt liv på ett nytt sätt och ett mycket bättre sätt.  Jag kan nästan garantera att var och en av oss har någon som vi känner har /har haft stressrelaterad ohälsa. Eller kanske går du själv med fysiska problem som till exempel ständig huvudvärk, ont i nacken eller irriterad tarm? Eller är du ofta orolig, irriterad eller nedstämd, men vet inte vad det beror på?

Många har en inställning till stress att det handlar om att ha mycket att göra på jobbet. Det kan alla ha, från och till, men det är inte därför du blir utbränd. Stress handlar om så mycket mer. Alla gånger du till exempel oroar dig, får dåligt samvete eller dömer dig själv kan du försätta dig i en fysiologisk stressreaktion. Lägger vi då på den ständiga uppkopplingen mot sociala medier, ett samhälle som är inriktat på prestation tillsammans med våra inre krav och prestationsbaserad självkänsla kan detta vara riskfaktorer för en hjärna som är anpassad för ett helt annat liv. Vår biologiska hjärna har inte hunnit ikapp hur dagens samhälle ser ut.

För att du ska bli hållbar är det viktigt att ta reda på just dina stressorer och hur du kan bli motståndskraftig mot yttre påfrestningar genom att träna upp din inre mentala styrka.

Välkommen in på min hemsida!