Vad härligt att du hittat hit! Här kommer du få följa med mig och några duktiga yngre golfare i en “resa” inom mental träning. Du får följa med i våra 6 träffar och vad vi gör. Det här är ett upplägg som jag tänkte skulle passa just dem. Jag har själv varit golfidrottare, tävlat i det som då kallades damlag och elitlag på min klubb. Så jag vet vad det handlar om med press, resultat och misslyckande.

Därför ska det bli extra roligt att få de här killarna att maximera sina prestationer ytterligare men utan att känna press. Killarna är också motiverade och det är en förutsättning för att det ska fungera. Inställning till något är en av de viktigaste parametrarna för att man ska lyckas.

Golfproffs som Bubba Watson, Jon Rahm, Dufner…ja listan kan göras lång…jobbar alla med mental träning-andningstekniker, fokus, kognitiv kontroll m.m

Träff 1-Vi började med ett uppstartsamtal

En kall vinterkväll började vi med ett uppstartsamtal så att jag kunde lära känna dom. Vad är utmaningarna? Vad önskar du skulle förändras? Vilken strategi har du för att gå igenom kursen? Vad händer om du möter motstånd, vill ge upp när du genomför kursen? Vilka långsiktiga mål eller vision ser du idag?

Det här är viktiga frågor att ställa innan vi sätter igång. Att ha en strategi för kursen och veta vad man ska göra om man möter motstånd som att inte fullfölja hjälper hjärnan den dagen man möter motståndet. För det gör man. Det är svårt att gå igenom en kurs med hemuppgifter och alltid ha motivation för det man gör. Det är också så man behöver göra inför ett prestationsgenomförande. Men mer om det sen.

Dom har alla olika utmaningar och det är jättespännande. De kommer lära sig av varandra. Fortsättning följer….

Träff 2- Spänningsreglering

Jaha, så glömde jag ta foto igen på vår träff. Det händer jämnt när jag är ute på uppdrag så glömmer jag att ta foto. Det är ändå lite kul att ha. Men det är precis som att när jag är på mina uppdrag är jag så uppslukad och fokuserad att jag faktiskt aldrig kommer på det förrän jag kör hem. Uppslukad och fokuserad=F L O W. Japp, jag är i flow. Det där momentet som alla elitidrottare vill hamna i så ofta som möjligt. För dom vet att det är i flow man presterar som mest och då hjärnan har som lägst hjärnaktivitet. Det är med andra ord ett helt ansträngningslöst tillstånd och ändå maximerar man sina prestationer i Flow. Häftigt eller hur? I den här träffen pratade vi om precis det. Vart är de vi ska jobba för? Och under alla träffar kommer de få tekniker som får dem att hamna i flow oftare och i sin maxade prestation.

Hur bra är du på att sänka dina hjärtslag, kontrollera spänningar och fortsätta vara fokuserad under press? En av de teknikerna är spänningsreglering och en viktig grund i mental träning. Andning och kropp. Mind and Body. Och sinnet. Allt det där i ett. Du kan inte särskilja. Allt hör ihop. Det är inget flum. Det är vetenskap!

Med en ökad insikt om hur vi fungerar och med kropps- och andningsteknik fick killarna med sig övningar som är bra för livet men också för sin golfträning.

Nu lägger jag in några härliga golfbilder… Tills vi ses, ha en underbar dag!