Hur bra fungerar egentligen våra hjärnor vid hög arbetsbelastning? Du vet, när verkligen allt kommer samtidigt. Du slutar andas, du blir förvirrad, yr och du vet inte ens vad du ska prioritera först. För ja, precis så blir det. Hjärnan slutar att fungera på det sätt du verkligen vill. Det blir lixom kortslutning då du behöver den som mest. Så vad kan du göra istället?

Du har säkert varit med om arbetsdagar där det bara blivit för mycket. Du har kommit hem och upptäcker att du inte ens vet var dagen har tagit vägen, du har i princip slutat andas och dagen har gått i ett utan en enda paus. Lunchen gick på 10 minuter och sen tillbaks till arbetsplatsen.

Om det här händer ibland är det ingen fara. Händer det dig ofta så är det viktigt att du tar en titt på ditt livshjul och arbetsinnehåll. Det är inget att föredra under längre perioder.

Men nu står du där med andan i halsen, möten och allt som måste vara klart. Då kan det vara bra att ta till några verktyg som faktiskt får dig att förändra inställning och en bättre hållbarhet hos dig.

Så vad kan du göra då när det är ovanligt hög belastning?

Det är framförallt 3 saker som jag vill lyfta fram:

  1. ANDAS: Jag kan förstå att det låter enormt klyschigt men faktum är att detta kan hjälpa. Om du för ett ögonblick fokuserar på att ta några djupa andetag så kommer din kropp automatiskt sänka kolesterol och stresshormoner. Detta gör i sin tur att du får mer tillgång till den kognitiva hjärnan och inte enbart överlevnad- och känslohjärnan. Det innebär med andra ord att du blir bättre på att zooma ut, planera och prioritera.
  2. FÅ DISTANS: Få distans till uppgifterna. Hjärnan kan lätt få för sig att en arbetsuppgift med deadline är på liv eller död. Därför är det bra att ta ett steg tillbaka och ställa frågorna. Är det verkligen viktigt att den här arbetsuppgiften görs just idag? Är det verkligen så bråttom med den? Vad händer om vi låter den ligga några dagar tills annat lugnat sig? Vem är det som sätter deadline?
  3. DELEGERA: Ställ också frågan om arbetsuppgifterna som finns framför dig, är det något som bara du kan göra? Finns möjlighet att någon annan i verksamheten kan hjälpa dig? Var inte rädd att delegera eller ta hjälp. Nästa gång är det din tur som kan behöva hjälpa en kollega.

Lycka till!

Vill du lära dig mer om mental träning och hur du/ni kan använda det i företaget? Varsågod, ta del av den här kostnadsfria e-boken Mental träning online – Ihsero AB

Har du frågor eller funderingar så är du varmt välkommen att maila mig på admin@ihsero.se