Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Yves Rocher.

Jaha. Nu har jag nördat in mig på ett nytt ämne. Antiinflammatorisk mat som också är förebyggande mot våra välfärdssjukdomar och stress. Det är en helt ny värld som öppnat sig för mig och jag har kanske inte tidigare haft så mycket intresse för nyttigheter. Jag har fullkomligt älskat/älskar kakor, chips, läsk, bullar och Ä L S K A R mat. Jag njuter av all mat. För mig har mat alltid förknippats med njutning och en härlig stund.

Efter en påminnelse att jag har en förhöjd livstilsrisk så kände jag att nu var det dags att ta itu med kosten. Jag kommer därför fokusera på antiinflammatoriskt (och även till viss del en kost som skyddar mot cancer-vilket så klart INTE innebär att man inte kan få den sjukdomen i alla fall-men det kanske kan göra en viss skillnad?). Vid antiinflammatorisk kost är det hejdå till massa socker, mjöl (vanligt mjöl), mycket kött och mjölkprodukter.

Emellanåt kommer det dyka upp ett recept eller två inspirerad av andras recept. Jag brukar inte följa ett recept till punkt och pricka. Jag gillar att hitta på själv och tänka igenom vad jag själv tror blir gott. Ibland misslyckas det katastrofalt 🙂 och ibland blir det super. Så någon gång får ni ett recept som jag hittat någon annanstans då hänvisar jag till den sidan eller blir det något hemmagjort (som jag i alla fall tror är hemmagjort).

Idag blir det enkelt. Något som nog är ganska välkänt för er flesta.

Grönkålschips

Grönkålschips

Grönkålschips: Grönkål är antiinflammatorisk och är rik på både järn, C-vitamin, A-vitamin och lutein (ett näringsämne). 

Ingredienser:

Grönkål

Olivolja

Flingsalt

Skölj av grönkålen och riv bort stjälkarna. Lägg i en bunke och häll i lite olivolja och flingsalt och rör runt med fingrarna så att grönkålen är genomarbetad. Lägg på en plåt med bakplåtspapper. Sätt ugnen på 80 grader. Tar cirka 1 timme. Grönkålen ska kännas lite torra när dom tas ut.

Popcorn i kastrull

Popcornskal innehåller antioxidanter. Mikropopcorn kan däremot innehålla palmolja som i sin tur innehåller mycket av omega-6 som bidrar till inflammation i kroppen. Så att poppa i egen kastrull med en nyttig olja är ett bättre alternativ.

Ingredienser:

Ekologiska popcorn

Avocadoolja eller kokosolja

Salt

Mitt tips är att börja med en högre temperatur. När det har börjat poppa kan man sänka värmen för att det inte ska bränna vid.

Lycka till med helgmyset 🙂